Ik laat ook nog maar eens wat van me horen....

24 december 2019 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bon nochi!

Het is al weer veeeeel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen en er is ondertussen zoveel gebeurd! Ik heb er gewoon geen tijd voor gehad (eigenlijk wel een goed teken😊).

Als allereerst: ik heb mijn verblijf met een half jaar verlengd!! Mijn tijd op Curacao zit er nog niet op en ik moet er niet aan denken om nu weer terug te moeten naar het koude kikkerlandje🐸! Mijn retourticket staat nu op 7 juli 2020. Dat betekende voor mij weer een aantal regelzaken. Om te beginnen mijn verblijf... ik had het niet in mijn hoofd om nog een half jaar in villa ananas te verblijven, puur om de hygiëne, het weinig privacy hebben en het weer opnieuw moeten ontmoeten van mensen na een half jaar (omdat de meeste mensen hier na een half jaar weer weggaan). Een vriendinnetje van mij hier die ook in villa ananas woon(de) blijft minimaal 1 jaar, dat kwam goed uit, daarom zijn wij samen een appartementje gaan huren, super fijn! (Zie foto’s ) het voelt nu echt als thuiskomen. We hebben nu warm water, een airco, vaatwasser en een wasmachine. Allemaal dingen die we in ananas niet hadden. En het mooie is dat we nu per persoon minder betalen! Ons appartement is op 2 minuten van mambo beach en heet barracuda apartments.

Ten tweede, mijn werk. Aangezien mijn retourticket op 30 december stond, heb ik bij mijn werk bij chill aangegeven dat ik alsnog tot 30 december daar wilde blijven werken, en voor het laatste half jaar gaan werken in een kinderopvang. Mijn baas heeft aangegeven dat de kans bestaat dat ik dan eerder moet stoppen omdat het midden in het hoogseizoen is en hij dan nieuwe mensen ingewerkt moet hebben. Toen kreeg ik op 25 november vakantie omdat er bezoek uit NL kwam. Ik vraag aan het eind van mijn vakantie aan een collega om het rooster, sta ik hier helemaal niet meer op......nou komt het: mijn baas vond het niet nodig om mij mede te delen dat hij geen plek meer heeft in het rooster voor mij en ik dus op stel en sprong werkloos ben😓 ik vond dit een reden om een gesprek aan te gaan. Ik kon het niet in het hoofd van mijn baas krijgen dat ik de manier waarop hij mij eruit heeft gewerkt, verre van netjes vind. Maar het moest zo wezen: de dag dat ik te horen kreeg geen werk meer te hebben bij chill, heb ik ook een mailtje gekregen van kinderopvang de tantes of ik op gesprek kon komen. Nou, de volgende dag had ik al mijn eerste proefdag! Doei chill dacht ik (en denk ik nog steeds!) ik ben nu momenteel al sinds 5 december aan het werk bij de tantes, op de baby (0-1,5 jaar) en dreumes (1,5-2,5 jaar). Het werken hier is heeeeel anders dan in NL! Je mag meer kinderen op 1 leidster (voor de mensen die de regels van de kinderopvang in NL weten: hier staan er 2 leidsters op 11! Baby’s 😱) ik werk 5 dagen, echt pittig.(Vanaf januari ga ik 4,5 dag werken). Het salaris in de kinderopvang ligt nog lager dan de horeca en dat heeft te maken met het fooi wat je in de horeca krijgt. Je kan wel zeggen dat ik 3x zo weinig hier in de kinderopvang verdien dan in NL om een beetje een beeld ervan te krijgen.

Als laatst, heb ik sinds mijn verblijf in een huurauto gereden. In principe wanneer je een half jaar blijft, maakt het qua kosten niet perse uit of je huurt of koopt, maar na een half jaar is kopen wel voordeliger. Als ik nou eerder had geweten dat ik hier een jaar zou blijven, had ik gelijk een auto gekocht..😅 maaaaaar, ondertussen ben ik nu wel in het bezit van een eigen auto, een chevrolet aveo! Super blij mee, want na 4 dagen had ik de ANWB al bij mijn auto staan👍🏼. Ik was onderweg naar de AirPort om iemand op te halen en toen werd mijn motor heel warm en bleef mijn koppelingspedaal hangen.... reed niet heel chill zal ik je zeggen. De ANWB kwam met een sleepwagen naar de AirPort, maar gelukkig kon ik uiteindelijk zelf terug rijden na een kleine reparatie van de monteur. Ik heb later die week wel mijn auto nog bij de garage gebracht omdat er sowieso nog dingen aan moesten gebeuren. Ik heb Mn auto nu weer terug maar hij gaat morgen opnieuw naar de garage omdat hij nog steeds niet goed is.... (leuk zon koop auto!)

Bezoek uit NL!

Als eerst is begin november een week een vriendin geweest. Super gezellig! Toen kwam eind november mijn beste vrienden eeeeeeindelijk na haar 4 maanden niet te hebben gezien. Wauw, wat een top week was dit! Zo waardevol en belangrijk voor mij dat ik haar dit mooie eiland heb mogen laten zien! We hebben o.a. Samen de christoffelberg beklommen (hoogste berg van Curacao waar je, als je op de top bent, over heel Curacao kan kijken) , jemig wat een avontuur was dit😂, maar had ik met niemand anders willen meemaken. Tegelijk met haar kwamen ook mijn nicht en haar man bij mij langs! Ook dit is om nooit te vergeten. Eigenlijk was er gewoon tijd tekort. Ik vond het zo fijn om mijn familie en vriendin bij me te hebben, thanks schatten!❤️ Daarbij kreeg ik ook een face time uit NL een paar weken daarvoor. Ik nam op en zag de 2 meest brede big smiles op Mn scherm:” Anouuuuuuk we komen Naar je toe in maart samen met mama en papa!!! “ Zeiden 2 van mijn 3 zusjes. Wauw, zo tof! Mijn moeder mag hier ook haar verjaardag vieren, hoe leuk is dat!

Met sinterklaasavond hebben we met het huis lootjes getrokken en aan de hand daarvan een gedicht gemaakt en een cadeautje gekocht. We waren met zn 14e en iedereen heeft stuk voor stuk zijn best gedaan om een mooi gedicht in elkaar te zetten! Echt super leuk en een gezellige avond wat startte met 14 pizza’s eten!

Ondertussen heb ik ook al de eerste huisgenoot van villa ananas uitgezwaaid... dit viel best zwaar. Je beseft hoe een goede band je met elkaar opbouwt in een korte tijd. Vanaf nu gaan we (Djenice , waar ik nu mee woon) en ik,  tot aan februari steeds mensen uitzwaaien uit villa ananas die hun half jaar op dit eiland hebben erop hebben zitten. Maar eerst gaan met kerst met het hele huis de 1e kerstdag een soort van tapas avond houden met eigen gemaakte hapjes, en 2e kerstdag uit eten! Super veel zin in. Kerstgevoel heb ik hier btw zo goed als niet, ondanks dat rotondes en huizen wel heel mooi verlicht en versierd zijn!

Ik zou het bijna vergeten, maar ik ben ook naar klein Curacao geweest. Normaal gesproken kost dit rond de 100 dollar, maar ik werd door een vriendin gevraagd om voor 75 gulden met een groep kite surfers met een snellere boot naar klein Curacao te varen. Normaal doe je er met de boot 2 uren over maar nu met deze boot waren we er met een uur, super chill! Klein Curacao is zo mooi! Wit strand met een kei blauwe zee😍.

Ik zal ook nog wat foto’s toevoegen over o.a. Mijn bezoek uit NL, feestjes en mijn nieuwe huisje en auto.

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar! Of op zn papiaments: bon pasku! Bon aña!

Tot spreeks!💋

1. Papa & mama:
    24 december 2019
    wat weer een mooi verslag Anouk, mooi wat je allemaal meemaakt, maar ik keek nog even op de KLM app en zag dat we over 70 dagen kunnen inchecken !! Wij, papa, mama, Tessa en Lisette kijken er ongelooflijk naar uit om jou in levende lijve te mogen knuffelen. we gaan er een mooie week van maken met jou als reisleidster. Lieve Anouk fijne feestdagen toegewenst van ons allemaal xxxx
  2. Joyce:
    27 december 2019
    Wat leuk om weer een verslag van je te lezen! Wat een avonturen.. "gewoon even een auto kopen" haha"! Wat leuk om daar ook in de kinderopvang te werken, heel anders dan idd! Wat een drukte.... Wat fijn dat je vriendinnen en straks je familie komt, super leuk!!! Hele fijne dagen en nog veel plezier daar! X
  3. Annie Paauw:
    3 januari 2020
    Hoi Anouk,
    Wat ontzettend leuk,dat je het naar je zin hebt.
    En wat zie je er goed uit!!
    Het is allemaal gezellig...😊
    Wij wensen jou een prachtig tijd op curacao / nederlandse Antillen..en ook nog alle goeds voor 2020.
    Heel veel groeten van Annie en Harrie uit Bant..🤗