Update!

18 april 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Hoi allemaal,

We zijn drie maanden verder en ik heb alweer genoeg meegemaakt!

Kerst
Eerste kerstdag hebben we eerst met zijn allen op het strand gelegen en uiteraard beach-kerstfoto's gemaakt. 'S avonds hebben we met het huis allemaal gerechtjes gemaakt en dit met elkaar opgegeten en daarna nog wat spelletjes gedaan! Heel apart, maar heel leuk om kerst eens in een andere setting te vieren dan met familie ( al voelt het voor mij als een tweede familie wat ik hier heb ontmoet!) Daarna zijn we met zijn allen op stap geweest naar Cabana.
Tweede kerstdag hebben we voor de verandering weer op het strand gelegen overdag. Ik moet zeggen, de kerstsfeer 'voel' je hier wel minder dan in Nederland. 's Avonds zijn wij met zijn allen uit eten geweest naar Scampi's. Heel gezellig!

Oud en nieuw
Overdag zijn we met een paar van het huis naar Pietermaai en Punda gegaan. Hier is overdag al feest, met wat kroegjes die open zijn, een DJ die buiten staat etc. Overdag op oudjaarsdag staat in Curacao bekend om de 'pagara' vuurwerk (100.000 klapper). Dit wordt neergelegd door heel Punda en Pietermaai, en afgezet met hekken. Wanneer dit wordt afgestoken maakt het een ENORM kabaal en is de hele straat mistig van het vuurwerk. Er komen veel locals en gezinnen af op dit evenement. Om 19:00 Curacaose tijd heb ik samen met Djenice naar het thuisfront gebeld om ze een gelukkig nieuwjaar te wensen. Hier in Punda werd ook even vuurwerk afgestoken om 19:00 uur, speciaal voor de Nederlanders. 's Avonds zijn we met het huis naar Zest ( Jan Thiel) gegaan om daar het nieuwe jaar in te 'knallen' met z'n allen. Ik had bewust overdag al geen alcohol gedronken om het zo tot 's avonds vol te kunnen houden. Om 00:00 hier hebben we samen met een hoop vuurwerk, er een top feestje van gemaakt. Helaas heb ik keihard mijn teen gestoten door iets teveel alcohol en ging ik daarom naar huis omdat hij helemaal open lag...... Dit had ook consequenties voor de volgende dag, want ik heb niet volledig de nieuwjaarsduik kunnen meedoen. Ik ben wel even het water in gegaan, want zo'n warme nieuwjaarsduik zal ik niet snel weer mee maken (tenzij ik hier weer terugkom natuurlijk).

FUIK!
Een van de beste dagen van mijn Curacao tijd ( en misschien wel van heel mijn uitgaansleven tot nu toe) is Fuik! Wauw, wat een feest is dit zeg, geweldig! Met het huis ( ik noem het nog steeds het huis, want we gingen nog steeds altijd met elkaar om, ookal woonde Djenice en ik er al niet meer) hebben we tickets gekocht voor de HFTG partyboot. Dit hadden we al op tijd geregeld, want voor Fuik zijn snel al de goedkoopste en beste boten uitverkocht. Nouja, wij hebben alsnog per persoon €290 betaald. (sommige mensen hadden tickets voor andere boten voor 250 gulden ipv. euro) Maar, het was het driedubbeldwars waard, want onze boot was het centrum van het feest. Het concept van Fuik is allemaal boten in 'straten' naast en achter elkaar in het water, met DJ's op de boten en veel mensen op floats in het water en zo met veel drank te feesten ( zie foto's ). Wij moesten al om 6:30 uur verzamelen bij Mambo beach, waarna we pas om 7:30 vertrokken, en om 8:30 Fuik baai binnen kwamen varen. Rond 17:30 vaarden we weer terug richting mambo, en geloof me, zo'n dag gaat zo ontzettend snel voorbij! Zo snel, dat ik er pas aan het eind van de dag achter kwam dat ik mijn donut-band helemaal niet heb gebruikt en alleen maar op de boot heb gestaan.

Happy birthday to me!
Ik had het geluk mijn verjaardag te mogen vieren op Curacao met geweldige mensen om mij heen. Ik heb 's ochtends eerst nog gewerkt van 7:00-13:00 uur. Ik was op een vrijdag jarig en vond het wel gepast om mijn verjaardag op mijn oude werk bij Chill te vieren aan een gereserveerde picknicktafel tijdens de happy hour! Deze was voor mij als verrassing versierd en er waren slingers opgehangen aan de bomen en er was zelfs gezorgd voor taart. Een mooiere verjaardag kon ik mij niet wensen, ik voelde mij echt jarig! Ik heb daar flink op gedronken, want om 20:00 werd ik letterlijk naar huis en mijn bed in gedragen. Ik gooi dit maar onder de noemer "iets te diep in het glaasje gekeken".... Wat ik nog wel even kwijt wil, is dat ik van Djenice een super mooi cadeau gekregen heb, namelijk een ticket naar Bonaire! Wauw, zo lief! ( dit moet nog gepland worden).

Carnaval
Carnaval wordt hier heel anders gevierd dan in Nederland. Er wordt op Curacao héél veel geld uitgegeven aan het organiseren van carnaval. Er worden wagens versierd, ontzettend mooie kostuums gemaakt waar ontzettend veel tijd in zit om dit te maken en dansjes ingestudeerd wat vervolgens door middel van een optocht wordt gepresenteerd aan het publiek. Om mee te mogen lopen in deze optocht, betaalt een ieder zon 1200 gulden!!  Met een groep mensen hebben wij een ticket gekocht om bij een stand te staan bij de 'grand marcha' (grote carnaval). Hiervoor betaalde je per persoon 150 gulden en dan kon je onbeperkt drinken, waren er hapjes en kreeg je allemaal hetzelfde t-shirt, wat je moest aantrekken ( of bij je moest hebben) als bewijs van betaling. Het was een hele toffe ervaring om hier carnaval mee te maken! In Nederland ben ik niet zo'n fan van carnaval, maar de Curacaose carnaval vind ik helemaal te gek, ook door de andere soort muziek dat hier wordt gedraaid! Hier wordt carnaval ook de hele week gevierd, verdeeld over 2 avonden een kindercarnavalsoptocht, 2 avonden een tienerparade en de grand marcha (volwassenen).

Familie op bezoek!
Toen was het eindelijk zo ver op 5 maart, na 8 maanden mocht ik mijn lieve ouders en 2 van mijn 3 zusjes weer lijfelijk knuffelen! Ik keek ontzettend uit na deze week en hij is voorbij gevlogen! De hereniging was heftig en emotioneel, maar wat was ik blij om ze weer te zien.  Ik had deze week vrij van mijn werk gevraagd en verbleef de hele week met hun in een huis op Sunset Heights. Ik heb ze verschillende stranden bij westpunt laten zien en we zijn naar Shete Boka geweest, waar het water van de noordkant heel mooi tegen de rotsen omhoog schiet. Mijn ouders zijn niet heel erg fan van 'mega warmte', dus ik heb ze zoveel mogelijk meegenomen naar plekken waar het was 'uit te houden' (ze vonden de warmte overigens prima te doen op het eiland!) Ook zijn we naar de Aloë Vera plantage geweest, waar je kan zien wat er allemaal gemaakt wordt van de Aloë Vera plant. Mama mocht hier ook nog haar verjaardag vieren, die dag zijn we uit eten geweest naar een restaurant in Punda wat ondertussen het 'lievelingsrestaurant' van m'n ouders was geworden, namelijk: Pleincafé Wilhelmina. Ik heb mijn zusjes ook nog mee genomen op stap naar Madero en Cabana op woensdagavond en daarna met zijn 3en in mijn bed gekropen zodat we niet meer zo ver hoefde te rijden na het uitgaan ( ik woon ongeveer op loopafstand van mambo beach). Na ze globaal het eiland te hebben laten zien, waren de 8 dagen ook alweer voorbij. Met een brok in onze keel reden we naar Hato waar we weer afscheid namen van elkaar en ik mijn ouders en zusjes heb uitgezwaaid. Ondertussen nog iets minder dan 3 maanden en dan zie ik ze weer in Nederland, en ook mijn 3e zusje!

Corona
De dag dat mijn ouders weer terugvlogen naar Nederland op 12 maart, brak de corona massaal door in Nederland en werden de grenzen gesloten. Godzijdank kon hun vakantie naar mij toe nog doorgaan, wat een geluk voor ons! Hier op Curacao veranderde langzaam ook alles tot een totale lockdown waar ik tot op heden nog in zit. Ik was na mijn 'vakantie' nog maar 2 dagen aan het werk geweest, en daarna zat ik weer thuis, maar dan om een minder leuke reden, de opvang ging sluiten. Ondertussen zit ik thuis vanaf 17 maart. Ik kan nog wel thuiswerken (filmpjes opnemen en sturen naar de kids, knutselwerkjes voorbereiden, schoonmaken van heel het pand in de beginfase van de corona en andere werkzaamheden). Vanaf 28 maart ging de avondklok in, dus niet meer na 21:00 's avonds de straat op. Kort daarna, op 30 maart is de totale lockdown in gegaan. Heel Curacao moet binnen blijven. Er staan pittige boetes op wanneer je je niet aan deze lockdown houdt. Vanaf 2 april is 'Plaachi di dia' ingegaan, dat houdt in dat je op basis van je kentekenplaat nog 2x per week de straat op mag, hier is een schema voor gemaakt. Voor mij betekent dit dat ik op maandag en donderdag de deur uit mag om boodschappen te doen of eventueel naar de botika (apotheek) te gaan of om te tanken, maar verder mag je voor níks de straat op. Tijdens dit schrijven zitten we nog steeds in deze zelfde lockdown. Ik moet zeggen, ik ben ontzettend blij dat ik een zwembad heb waar ik lekker in kan zwemmen en nog een redelijke binnenplaats heb waar ik over rond kan lopen. Ook krijg ik gelukkig nog mijn salaris uitbetaald, en zolang dit doorgaat, kan ik blijven op Curacao. Zo als het er nu uit ziet kan ik blijven tot 7 juli (de datum dat ik sowieso naar NL zou gaan vliegen), dus dat is erg fijn! Ik hoop dat ik vóór mijn vertrek nog minimaal 1 happy hour meegemaakt mag hebben en ik even het eiland over heb mogen touren en de stranden nog een keer kan bezoeken. Gelukkig valt het aantal besmettingen op Curacao mee, ook door deze maatregelen ( nu 2 actuele besmettingen, 1 thuis en 1 in thuisquarantaine).

Weer genoeg voor nu!
Ik voeg ook weer wat foto's toe, dus kijk vooral ook even in mijn fotoalbum!

Liefs Anouk

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lisette Backx:
    19 april 2020
    Het was een top week om nooit meer te vergeten zussie🥰 see you soon😘
  2. Papa & mama:
    19 april 2020
    Hey Anouk, wat mooi om weer te lezen, we beleven ons bezoek iedere keer weer opnieuw als we het reisverslag lezen en ook nu weer, wat hebben we een goede timing gehad zeg, alleen om daar te zijn kunnen we jou gevoel nog beter begrijpen, we hebben een fantastische week gehad en hopen dat je de resterende tijd ook nog kan genieten, xxx papa &mama
  3. Monique:
    20 april 2020
    Heee lieve Anouk!
    Je schrijft zo leuk! 😄😄Door het verhaal en de mooie foto's neem je me echt mee in jouw leven daar. Wat heb je toch veel gedaan en genoten. 🤩Heerlijk! Wel heel jammer van het laatste gedeelte, maar gelukkig is het bezoek van je familie niet in het water gevallen door de Corona maatregelen. Echt balen dat je daardoor nu minder kunt ondernemen... maar je blijft positief he😎 Ik hoop voor je dat je nog de kans krijgt om alles te doen wat je nog zou willen doen 😘😘 ik denk aan je🙂