1e maand op dit tropische eilandšŸŒ“

13 augustus 2019 - CuraƧao, Nederlandse Antillen

Bon tardi! (goedemiddag)

Ondertussen verblijf ik al een maand op dit prachtige eiland. Met de dag wordt het leuker en moet ik gewoon ā€˜tijd vrij makenā€™ om een blog te schrijven. Waar zal ik eens beginnen...

Werk

In mijn vorige blog gaf ik aan dat ik in de loop van de week een rondje over het strand zou doen om te vragen of ze nog ergens mensen zoeken. Zo gezegd zo gedaan. Het eerste beste strandtentje wat ik bezocht is ook mijn werk geworden! Het heet Chill en is gevestigd op mambo beach (5 minuten vanaf mijn huis ). Ik kwam om te vragen of ze nog mensen zoeken en heb mijn gegevens achter gelaten. De volgende dag kreeg ik al een Appje of ik de volgende dag kon werken. Geen sollicitatie gesprek,instructiesĀ o.i.d., nee gewoon gelijk aan het werk!šŸ˜ daar ging plan om nog 2 weken te ā€˜relaxenā€™. Ik werd heel goed ontvangen door het personeel. Mijn plek om de gasten te bedienen was aan de zee kant, echt prachtig om met je blote voeten in het zand te staan en uit te kijken op de helder blauwe zee waarin je af en toe ook dolfijnen het water uit ziet springen!šŸ¬ het concept van chill is lunch en diner van de grill, dus eigenlijk BBQ. Je zit aan picknicktafels aan de zee. Ook kan je gewoon genieten van cocktails of andere drankjes aan de bar of op het strand. Ik werk in verschillende shifts. Chill opent om 9:00 uur en sluit om 23:00 uur. Ondertussen werk ik al 3,5 week, max. 4 dagen. Ik heb het erg naar mijn zin! Af en toe is het wel zwaar om een paar dagen achter elkaar te werken, omdat je de hele dag staat op je blote voeten (slippers/schoenen mag ook, maar dit loopt zwaarder) en je vanaf 16:00 in een lange broek moet werken omdat we een ā€˜restaurantā€™ zijn. Ā Maar ik denk zeker dat ik hier een half jaar kan vertoeven!

Stranden

in de afgelopen weken ben ik samen met mijn huisgenoot op een aantal stranden geweest.Ā

Playa Santa Cruz

Vanaf dit strand kun je de blue room bezoeken. Samen met 2 jongens die wonen op Curacao, zijn we met de kajak naar de blue room gevaren. Dit is een soort grot waar je via een smalle gleuf in kunt zwemmen. Het wordt de blue room genoemd omdat door de zonnestralen die de grot in schijnen via het water, het water nog blauwer lijkt! (Zie fotoā€™s ). Dit was zoā€™n mooie ervaring! We hadden onze snorkelset mee en onder water zag je allemaal verschillende soorten vissenšŸ šŸŸ. Ook kon je de rotsen op klimmen en er vanaf springen. Wat ik wel een dingetje vond is waar je je spullen laat... op het strand waren veel locals en mijn gevoel erbij was gelijk niet goed..de 2 jongens waar wij mee waren kennen de eigenaren van de kajak verhuur en zeiden dat we daar onze telefoon konden laten. Ik heb hierop vertrouwd en het is gelukkig ook goed gegaan.Ā

Cas abou

Dit is een prachtig strand richting het westpunt. Je kunt hier hele mooie vissen zien als je gaat snorkelen! Duiken is hier op het eiland eigenlijk niet nodig doordat het water zo ontzettend helder is kun je alles ook prima zien door te snorkelen.Ā

Daaibooi Baai

Dit strand is ook heel mooi. (Eigenlijk zijn alle stranden mooi haha.) Wat ik leuk vond op dit strand was de mix van locals en toeristen. Er hing een relaxte sfeer en de local gezinnen doen ongeveer een volksverhuizing voor een dagje strand. Koelboxen, stoelen, tentjes, luchtbedden, BBQā€™s, eigenlijk alles gaat mee. Op de terugweg van het strand kwamen we langs een meertje waar flamingoā€™s zijn. Dit is gewoon langs de weg te zien.

Santa Barbara

We zijn een dag wezen varen met de 2 jongens waarmee we ook naar de blue room zijn geweest. (Best handig als je locals ontmoet, die weten leuke plekjes om heen te gaan en in dit geval hebben ze ook een boot waardoor je strandjes kan bezoeken). We hebben gevaren op het Spaanse water (we zijn ook langs de villa van koning Willem Alexander gevaren). Uiteindelijk hebben we de boot aangelegd bij Santa Barbara. Dit is een resortĀ dat gevestigd isĀ aan het strand. Wauw, wat is dit een mooie locatie! We waren er eind van de middag, en er werd daar op het strand een besloten feest georganiseerd van een bedrijf. De aankleding was zo mooi en de manier hoe het eten werd bereid ook (zie fotoā€™s).Ā Ā Er was een saxofonist die de muziek verzorgde, super gezellig.Ā

Playa Grandi

Dit is een vissersstrandje waarĀ je met schildpadden kunt zwemmen! Het moment dat we aankwamen, waren de vissers de schildpadden net aan het voeren (dit doen ze met visresten, lees: de ingewanden van de vissen worden om je oren gegooid terwijl je in het water aan het snorkelen bentšŸ˜ŸšŸ˜‚) Ik heb zelf niet gesnorkeld omdat ik tijdens werk achter de bar in glas ben gaan staan waardoor ik onder beide voeten wondjes heb waardoor ik niet goed kon lopenšŸ™„ en Ā aangezien het water daar best troebel was en ik over stenen moest lopen, vond ik het verstandiger om de schildpadden vanaf de steiger te bekijken en binnenkort nog eens terug te gaan om te snorkelen (want ja, ik ben hier nog 5 maanden dusĀ tijd zat!) Maar wat een geweldige ervaring was dit! Mijn huisgenoot heeft wel gesnorkeld en mooie filmpjes kunnen maken (zie videoā€™s).Ā

Uitgaan

Op het eiland zijn een paar vaste stapavonden. De avonden die wij meepikken zijn vrijdag bij Wet en Wild op mambo beach, zaterdag bij Zanzibar op Jan Thiel en woensdag bij Cabana op mambo. Ik vind de sfeer op deze feestjes zo relaxed, er wordt geen ruzie gemaakt en iedereen is vriendelijk tegen elkaar. Bij cabana en Zanzibar zijn bandjes die optreden. In tegenstelling tot in NL waar de bandjes vooral top 40 muziek spelen, wordt hier o.a.Ā dancehall, reggaeton, R&B en hiphop gespeeld, super leuk!

Papiamentse les

Mijn huisgenoot is tandarts op dit eiland en het is voor haar handig om toch het een en ander van de papiamentse taal te begrijpen. Het begon bij mij ook te kriebelen om wat nieuws te leren en dus ben ik met haar meegegaan op Papiamentse les! Dit is bij een vrouw thuis (een heel apart vrouwtje van rond de 60, waar je in de woonkamer zit tussen de katten haha, maar haar aparte aanpak vind ik wel leuk). De les is elke dinsdag van 19:00 uur tot 20:00 uur. Ik heb lesmateriaal gekregen wat we behandelen en aan het eind van de les spreekt ze een spraakmemo in wat wij de aankomende week dan moeten leren en napraten. Voor elke les betaal ik 10 gulden, dus dat is een leuk bedrag om de taal in 3 maanden (is de planning ) een beetje te kunnen beheersen!

Dit is trouwens de laatste week dat mijn 2 huisgenoten en ik met zijn 3en zijn, want vanaf aankomende zondag is het de aankomende wekenĀ een instroom van nieuwe mensen die gaan komen! Ik heb er zin in om nieuwe mensen te ontmoeten en ben heel benieuwd hoe het zal zijn met een huis vol met zoā€™n 18 man.Ā

Zo, weer genoeg verteld! Tot de volgende blog!

Ayo!šŸ’‹

Fotoā€™s

1. Papa & mama:
    13 augustus 2019
    Supermooi allemaal daar Anouk, ben blij dat je er zo van geniet! Nog 5 maanden te gaan, dus nog heel veel tijd om nog meer te ontdekken op dat mooie CuraƧaošŸŒ“ je hebt het verdiend toppertje šŸ˜˜
  2. De familie Sijtma, Rutten-Noord:
    13 augustus 2019
    Jihaaa! Dat klinkt goed!
    Wat super dat je je zo goed vermaakt, en die foto's šŸ˜
    Klinkt goed, lekker zo doorgaan skattie šŸ˜˜šŸ˜˜šŸ˜˜
  3. Lisette Backx:
    14 augustus 2019
    Zo ontzettend tof nouk! Wat een mooie dingen maak jij ook weer mee. Lekker genietenšŸ˜˜
  4. Papa & mama:
    15 augustus 2019
    wat weer een mooi verhaal Anouk, je maakt mij trots daarmee. Blijf jezelf en ga door met ontdekken
  5. Joyce:
    16 augustus 2019
    Wat een mooie foto's!
    Was al met smart aan het wachten op een nieuw verhaal. ;-)
    Super man dat je al zo snel een baantje hebt gevonden!
    Lekker genieten!!